Про це пише сайт POLITICO. Публікуємо переклад статті.


Міністр оборони України Рустем Умеров стикається з проблемами закупівель, які можуть підривати зусилля країни щодо забезпечення військ зброєю та боєприпасами.

Український парламент вимагає від нього пояснень щодо повідомлення про те, що місцева компанія виготовила тисячі несправних мінометних снарядів і відправила їх на фронт, а також чому замовлення на снаряди на 553 мільйони євро було вилучено у Головного оборонного агентства закупівель і буде здійснюватися польським посередником Державної прикордонної служби.

«Що це, якщо не саботаж і згортання реформ?» – зазначила в Facebook виконавчий директор Центру протидії корупції Дарія Каленюк.

Україна доклала величезних зусиль для оновлення та очищення свого процесу закупівель, що є критично важливим для позбавлення від репутації корумпованої країни, заплутаної в бюрократії, що відлякує іноземних союзників, готових інвестувати в вітчизняну оборонну промисловість.

Проте учасники кампанії стверджують, що питання, з яким стикається Умеров, означає, що ще не все вирішено.

«У міністерства було більше року для реформування оборонного замовлення, – сказала Каленюк. – Закупівельне відомство нарешті почало виключати фіктивних посередників з оборонних контрактів. Наші партнери побачили надію на зміни, почали виділяти кошти на наші оборонні потреби агентству закупівлі зброї».

Міністерство оборони відображає, стверджуючи, що польський контракт був спрямований на диверсифікацію постачань. Що стосується несправних снарядів, то в міністерстві підкреслили, що будь-які проблемні боєприпаси становлять лише незначну частку від загального виробництва країни.

«Вироблені Україною боєприпаси були оперативно доставлені на фронт, а це майже 1500 кілометрів», — повідомили POLITICO в прес-службі міністерства, але додали: «Можуть бути окремі випадки, коли конкретна партія продукції має дефекти при такому великому масштабному виробничому процесі».

Закупівельна боротьба

Міністерство оборони стверджувало, що прагне до максимальної прозорості закупівель і навіть створило два агентства для їх управління. Одне – під назвою «Державний тиловий оператор» (DOT) – закуповує нелетальні товари та послуги для армії, а інше – «Агентство оборонних закупівель» (DPA) – купує зброю та боєприпаси.

Але минулого місяця український уряд схвалив рішення взяти 23 мільярди гривень (553 мільйони євро) з ГНА і передати їх Державній прикордонній службі на закупівлю снарядів для армії через польську фірму PHU Lechmar. Народний депутат України Ярослав Железняк звинуватив польську фірму в тому, що вона раніше не постачала контрактними снарядами. Проте прикордонники заявили, що співпрацюють з Lechmar протягом трьох років і що фірма, сертифікована НАТО, виконала свої зобов'язання.

Lechmar у заяві для POLITICO сказав, що має досвід роботи з українськими властями і діє як зв'язкова між Україною та іншими країнами, що не допускають постачання зброї в зони конфлікту.

Він назвав звинувачення "брехливими та образливими". Активісти стверджують, що питання, які виникли перед Рустемом Умеровим, означають, що ще не все вирішено.

«Окрім очевидної шкоди для іміджу, це може зашкодити співпраці України з рештою вільного світу в сфері оборони та безпеки. Це також може вплинути на своєчасність доставки, яка важлива для оборонних зусиль», – додав Лехмар.

DPA наполягає, що вона є лідером у вирішенні проблем закупівель в Україні.

«З міністром Умеровим ми домовилися про три речі: кристально чиста репутація агентства, прямі контракти з виробниками та ефективне використання коштів з низьким ризиком. Перетворення грошей на зброю має відбуватися з розумом. Я дуже послідовна у своїх діях і мені ніколи не говорили, що я роблю щось не так», – сказала POLITICO Марина Безрукова, директор ГНА.

Безрукова має солідну репутацію серед західних партнерів України, які лобіювали незалежність її агентства. Проте, як повідомляється, міністерство не задоволене її роботою.

Наглядові організації звинувачують міністерство в укладенні угоди з польським Lechmar, оскільки надавали б перевагу, щоб Україна не користувалася посередниками, а закуповувала зброю безпосередньо у виробників.

Головною метою DPA було усунення посередників і корупційних ризиків у системі державного оборонного замовлення України.

І вдалося ввести багатоступеневі перевірки та жорсткі покарання. Але це сповільнило закупівлі в той час, коли військові відчайдушно потребують амуніції та зброї.

"Паралельно ведеться робота з підвищення інституційної, кадрової та процесуальної спроможності оборонного відомства щодо організації закупівель", - зазначили в відомстві.

Несправність мінометного снаряда


Восени, коли українська армія відчувала гостру нестачу снарядів і мін, Міноборони було змушене вилучити 24 тисячі мінометів через повідомлення про їх несправність. У Міністерстві оборони стверджували, що осколкові снаряди становили лише близько 1% усіх боєприпасів, вироблених Україною у 2024 році.

«Зараз завдання виробника, який поставив неякісну продукцію, це виправити. Є така домовленість. Ми над цим працюємо», – сказала Безрукова.

«Нам потрібно диверсифікувати ризики. Не може бути одного монополіста, що постачає снарядами. Їх має бути кілька, принаймні, по два для кожної критичної точки. Треба огородити себе від залежності від одного виробника, а по-друге, нічого так не змінює відповідальність виробника, як конкуренція», – додала вона.

У відповідь на проблеми мінометних снарядів міністерство ввело більш жорсткі перевірки та контроль за виробничим процесом. Крім того, Україна буде шукати альтернативних постачальників пороху, оскільки порох міг стати причиною несправності.

«У нас була проблема з постачанням... була неякісна продукція, доводилося швидко шукати товар на складах і на виробництві, все, що було наявно», — сказала