В останні кілька десятиліть розмови тільки про кліматичну кризу, що нависає над планетою та обрушує на світ неймовірні хвилі спеки та посухи. Дослідники з усього світу попереджають, що без скорочення парникових викидів ситуація різко погіршиться в майбутньому, пише BBC.
Одна з заходів щодо зменшення небезпечних викидів передбачає, що в майбутньому авіаперельоти стануть повністю вуглецево-нейтральними завдяки новим технологіям та екологічно чистим підприємствам, що компенсують вплив на навколишнє середовище. План отримав назву Jet Zero і був розроблений у 2022 році, ставши кроком до виконання урядом Великої Британії зобов'язання досягти нульового рівня викидів вже до середини століття, 2050 року. Варто зазначити, що план передбачає, що всі внутрішні рейси та робота аеропортів Великої Британії повинні досягти нульового рівня викидів вже до 2040 року.
На жаль, завдання не з простих. Для порівняння, всього один пасажир, що летить економ-класом з Лондона в Нью-Йорк, виробляє 309 кг вуглекислого газу, на поглинання якого 10 дорослим деревам знадобиться приблизно рік. У глобальному масштабі авіаційній галузі доведеться висаджувати близько 100 мільярдів дорослих дерев щорічно, щоб компенсувати викиди. Наскільки ж реалістичний план і якими будуть витрати?
Раніше представники влади заявляли, що модернізація галузі, ймовірно, не надто торкнеться пасажирів — на думку уряду, будь-яке підвищення цін на авіаквитки буде "незначним". Водночас деякі науковці, наприклад, професор економічної політики в Оксфордському університеті Дітер Хелм вважає, що витрати "безумовно будуть вищими". Проте вчені визнають, що витрати залежать від того, які методи будуть використані для скорочення чи зменшення викидів.
Раніше уряд заявив, що має намір досягти скорочення викидів, зосередившись на "швидкому розвитку технологій", а також на експлуатаційних покращеннях, включаючи створення більш стійких видів пального.
Ідея зовсім не нова: з 1969 року, коли на новому літаку Boeing 747 були використані перші турбовентиляторні двигуни з високим ступенем двоконтурності, по всьому світу літаки невпинно стають все чистішими. З тих пір з'явилося безліч інших інновацій, включаючи акулетти та загнуті вгору кінчики крил, які зменшують опір і економлять паливо.
Інженери також працюють над іншими модернізаціями, зокрема йдеться про новий тип реактивного двигуна, який зменшить витрату пального на 10%. Основна проблема полягає в тому, що двигун навряд чи стане доступним на комерційних літаках до 2030-х років через терміни виробництва.
Викиди CO2 в авіації в основному виникають через реактивні двигуни, що використовують багатий вуглецем викопне паливо, яке при згоранні виділяє вуглекислий газ. Щоб вирішити цю проблему, вчені неодноразово намагалися створити альтернативний тип, виготовлений з відновлювальної біомаси та відходів, відомий як стійке авіаційне паливо (SAF). До речі, перший рейс, що використовував SAF, був виконаний у 2008 році та використовував паливо на основі суміші бразильських горіхів бабасу та кокосів.
Тепер британський уряд заявляє, що до 2040 року 22% всього реактивного пального для авіації Великої Британії повинно надходити з стійких джерел. Проте дослідники вважають, що на цьому етапі також виникнуть проблеми. Альтернативні методи створення SAF потребують великої кількості електроенергії в рамках виробничого процесу. Це вимагатиме величезної кількості відновлювальної енергії, щоб зробити його стійким.
Ще одним способом скоротити парникові викиди є зміна траєкторії польоту: фактично, передбачається, що маршрути стануть більш прямими, що дозволить скоротити витрати пального.
В даний час більшість літаків літає за маршрутами, визначеними мережею маяків, багато з яких були встановлені десятиліття тому. Внаслідок цього вони не завжди літають за найкоротшим маршрутом. Вчені вважають, що для скорочення викидів світу необхідна "модернізація повітряного простору". Передбачається, що для цього буде використана супутникова технологія.
Стратегія Jet Zero оцінює, що це, разом з іншими покращеннями паливної ефективності, може скоротити викиди на цілих 15% до 2050 року.
Винахідник Стівен Фіцпатрик провів сім років, працюючи над новаторським літаком, який міг би стати основою для іншого рішення. Його творіння виглядає як гігантський дрон, але зовсім не використовує паливо, натомість літак живиться від літій-іонних акумуляторів, схожих на ті, що використовуються в електромобілях.
Проблема полягає в тому, що лише акумулятори важать 800 кг, що створює нову проблему: велика вага обмежує дальність польоту. Проте експерти вважають, що перспектива заміни реактивних двигунів на дальніх рейсах просто малоймовірна.
Використання водню іншими способами може бути кращим варіантом. Британсько-американська авіабудівна компанія ZeroAvia заявляє, що протягом двох-трьох років вона очікує появи в повітрі 80-місцевого літака, що працює виключно на водні. Airbus розробляє нещо подібне.
Попередні розрахунки уряду показали, що SAF, підвищення паливної ефективності та літаки з нульовими викидами вуглецю скоротять авіаційні викиди лише приблизно на третину. Друга частина стратегії уряду полягає в ціноутворенні: простими словами, авіакомпанії будуть платити компенсацію за викиди вуглекислого газу.
Авіакомпанії вже сплачують мито за кожен політ у Великій Британії, вартість якого перекладається на пасажирів. І вчені тепер вважають, що стратегія Jet Zero неодмінно вплине на вартість авіаквитків.